Friday, June 7, 2013

RODA KEHIDUPAN


hello semua, hey guys, aku selalu orang cakap muka aku x sama dengan usia, usia aku akan masuk 20, mungkin kerana pengajaran hidup buat aku nampak lebih matang. Dalam dunia ni, Allah S.W.T akan bagi setiap manusia di muka bumi ni dugaan, berbagai-bagai dugaan dan x kan pernah henti. Tau kenapa? sebab dia sayangkan hambaNya sebab 2 dia selalu bagi dugaan, bukan Allah x sayang, jauh sekali membenci. tapi, Allah bagi dugaan yang dia tahu kita nie, hamba dia boleh harungi, boleh hadapi pagit getir kehidupan yang ada. Kita nie istimewa di mata Allah s.w.t itu. Memang kita akan bersedih, kita akan kecewa, tapi kalau kita redha dan ikut jalan yang betul, insyaAllah kita dapat hadapi. Kehidupan aku selepas kehilangan ayah, memang hidup aku pernah berada di roda kehidupan paling bawah, ibu dulu selalu pinjam kereta orang sebab nak hantar kuih, yelaa, kereta asyik buat hal je, tapi aku untung dan kagum sebab ibu aku seorang yang kuat, seorang yang tabah, Allah s.w.t x pernah henti duga kami sekeluarga, bila kami dapat duit lebih sikit, mula la ada benda yg kene buat, lebih kurang 4 or 5 tahun jugak la kami hidup susah, siapa tak sedih bila ibu kita sendiri bangun pkul 2 or 3 pagi buat kuih then hantar kuih, pas 2 balik rumah buat kuih lagi, prepare if ade catering, pas 2 pkul 10 malam baru tidur, pukul 3 nak bangun dah, tapi ibu tabah, pernah jugak aku nak kerja masa cuti sekolah, tapi ibu x bagi, bila ade catering, aku akan tolong ibu, mungkin sebab itu aku agak garang dengan adik-adik aku, sebab aku x nak susah kan hati ibu, then 1 hari kami di beri rezeki lebih, ibu dah x pinjam kereta orang dah, ibu beli kereta baru hasil titik peluh dia, tapi biasa lah, manusia, x pernah nak lihat kita hidup senang sedikit, mula lah melemparkan fitnah mengata ibu aku macam-macam, tapi aku hanya diam kan, aku x mampu buat apa-apa sebab aku bukan jenis yang reti nak sound orang beb, tapi ibu macam biasa, terus tabah menghadapi semua dugaan, bukan aku x pernah lihat ibu menangis, bukan aku x menangis, aku menangis, tapi dalam hati, sebab aku ada lagi 3 orang adik yang perlu aku beri kekuatan, kini, Allah s.w.t berikan kami sedikit rezeki dan kami sering berkongsi rezeki itu bersama-sama orang di sekeliling kami, sebab orang-orang inilah yang selalu ada waktu kami jatuh, waktu kami susah, dan tanpa mereka, kami x kan mampu hidup macam nie, walaupun tidak kaya, x ada rumah banglo, kereta besar, tapi ini dah cukup, aku dah puas susah, aku dah pernah berada di roda paling bawah, dan aku hanya mampu berdoa semoga Allah s.w.t itu sentiasa berikan kami rezeki yang murah, tabahkan hati kami semua dan tabahkan hati saudara mara orang-orang yang berada di roda kehidupan yang bawah. kita x kan selamanya di atas dan kita x kan selamanya di bawah. yang paling penting, pekakkan telinga bila orang nak judge kita, who are you to judge me? kita semua manusia, x kan pernah lari dari membuat kesilapan.
♥ my mother! saranghaeeeeee

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...